פרגמטיקה

קשיים פרגמטיים

הכישורים החברתיים תקשורתיים מכונים בשפה המקצועית פרגמטיקה. הפרגמטיקה מתייחסת לידיעת הדובר מתי, מה, למי, איך וכמה לומר. היא מכילה את המרכיבים המילוליים והלא מילוליים של התקשורת, והיא נרכשת באמצעות התנסויות ולא על ידי למידה מסודרת כלשהי.
כך למשל כשהילדים בכיתה התפרעו והמורה אומרת "אתם התנהגתם נהדר...", ילד עם קשיים בכישורים החברתיים תקשורתיים שלו יבין את המשפט כפי שהוא ולא יסיק מההקשר של ההתרחשות שכוונת המורה היתה הפוכה ושהיא בעצם כועסת. מה שיוביל כנראה להתנהגות אחרת מזו שהמורה ציפתה לה, לכעס על הילד ולראייתו, על רקע התנהגויות נוספות כגון זו, כבעייתי רגשית וכיו"ב.
קושי פרגמטי מכיל את הבעייתיות בהתייחסות לידע המוקדם של בן השיח. כך למשל ילדה כזו יכולה לספר לבת כיתתה על סרט נפלא שהיא צפתה בו, ללא שהיא לוקחת בחשבון אם היא סיפקה מספיק מידע כך שהילדה המאזינה לה תוכל לעקוב אחר דבריה ולהבינם.
אדם בוגר יכול לגשת למעסיק שלו לצורך בקשת יום חופשה, אולם בשל הקושי הפרגמטי שלו הוא עלול לפנות אליו כאל עמית מקצועי ולא לקחת בחשבון את פערי הסטטוס ביניהם. דבר שיכול להתבטא בתוכן, במנגינת הדיבור כמו גם בשפת הגוף הלא מותאמת למצב.
ליכולת לקחת בחשבון ולהתייחס לגורמים שמצויים `מאחורי המילים` יש השפעה קריטית על אפשרות השתלבותו החברתית של האדם ופעמים רבות גם על מימוש יכולותיו ככלל, כולל המקצועיות.
  • בית אחד בתל אביב

  • כתובתאשרמן 18 א', תל אביב 67199
  • טלפון03-7339347
  • בית אחד בשרון

  • כתובתהגביש 3 , בניין כפיר-ברקן, קומה 1 א.ת.כפר סבא
  • טלפון09-7685100